Hemma från Intensiven

 

Nu är jag äntligen hemma från sjukhuset.

Det blev inte riktigt som jag tänkte mig i fredags, skulle bara till VC för att kolla om jag hade lunginflamation

Eftersom jag var andfådd och hade svårt att andas

Väl där skickade de mig till röntgen där jag gjorde skiktröntgen och vidare därifrån fick jag åka rullstol ner till akuten. Så jag fattade ju att någon var fel.

Det visade sig att jag hade Massiva lungembolier

å legat med intrevenöst blodförtunnande och EKG hela helgen.

De har dessutom stuckit mig ca 30 ggr eftersom jag är så svårstucken så har blåmärken.

Till slut fick narkosläkarna komma ner och sätta artärnålar på mig.

Men nu är jag äntligen hemma, med livslång Waranbehandlin.

Jag lever och det är huvudsaken!!

Orkar inte skriva mer idag. Är trött och smärtpåverkad,

 

Lite info om Massiva lungenbolier:

 


Sammanfattat

Massiv lungemboli är ett allvarligt tillstånd.

Vid misstanke om massiv lungemboli krävs en genomtänkt strategi, initial övervakning och behandling på akut- eller intensivvårdsavdelning, sängläge, syrgastillförsel och heparin intravenöst samt trombolytisk behandling vid hypotension, chock och högerkammar-svikt som inte viker på initiala åtgärder.

Med massiv lungemboli menas ofta att mer än 50 procent av lungkärlsbädden är trombotiserad. För den enskilde patienten kan detta kliniskt ta sig helt skilda uttryck beroende på embolins omfattning, patientens hjärt–lungfunktion, allmäntillstånd och ålder

Massiv lungemboli är förenad med hög dödlighet. Men dödligheten hänger samman med bla tidig diagnostik och snabb handläggning.

Massiv lungemboli kan uppträda till synes helt oväntat hos både barn, ungdomar och vuxna.


Trombolytisk behandling möjliggör att en lungemboli löses upp fortare än vad som annars skulle vara fallet. För patienter med svår hypotension och kardiogen chock är detta av uppenbart värde. Men trombolytisk behandling innebär också – i kombination med antikoagulantia och individuella riskfaktorer (hög ålder, låg kroppsvikt, nedsatt njurfunktion, hypertoni, anemi, ökad blödningsbenägenhet, samtidig behandling med trombocythämmande medel) – en risk för allvarlig blödning.

Det finns inget givet sätt att riskstratifiera de patienter som inte är i uppenbart behov av akut trombolytisk behandling. Det blir i stället en klinisk avvägning, där kännedom om patofysiologi, datortomografisk undersökning av hjärta och lungartärer, ekokardiografi och hjärtenzymer är till hjälp


Kliniska karakteristika

Trombogena p-piller, trombosdisponerande kirurgi, långa flygresor, längre tids stillasittande framför dator samt graviditet är några faktorer som tillsammans med förekomsten av genetiska anlag gör att massiv lungemboli inte minskar i förekomst och förekommer även på akutmottagningar för barn och ungdomar.


• Massiv belastning av höger hjärtkammare och risk för plötslig cirkulationssvikt: Den kliniska bilden kan vara förrädisk. Kännedom om att en lungemboli kan vara massiv och att högerhjärtat kan vara kraftigt dilaterat och stå nästan orörligt bör vägleda den initiala handläggningen. Massiv lungemboli innebär att motståndet för höger kammare att skjuta blodet genom lungorna till vänster kammare ökat. Höger kammare är, jämfört med vänster kammare, en tunn och svag muskel som dilateras momentant vid ökat motstånd. När höger förmak och kammare volymbelastas pressas natriuretiska peptider (ANP, BNP, pro-BNP mfl), som kan nivåbestämmas i blodprov, ut från hjärtmuskelceller.

• Massivt stresspåslag: Kroppen känner av vad som hänt och försöker rädda situationen med maximalt påslag av adrenerga stresshormoner för att stimulera hjärtfunktionen och för att hålla blodtrycket uppe. Men kroppen orkar inte bibehålla detta tillstånd längre än under begränsad tid.

• Massiv ångest och oro.

 

 

I denna säng har jag spenderat 3 dygn

Märken efter sticken

Märken efter nålstick o kontrastvätska

 

Dropp

Artärnålen de tog prover ifrån

Droppnålen

Kommentarer
Postat av: Malin

nämen fy så du ser ut!

Det var det här du var rädd för va, när du slutade med varan? har för mig du sa att du inte skulle ha det men ändå så hade det varit en trygghet för just sånt här. men skönt att allt gick bra och att du är hemma nu! vila upp dig ordentligt nu! kram

2011-02-08 @ 10:18:20
URL: http://malinochwilma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0